Dan Curean

Conf. univ. dr. habil.
Dan CUREAN

dan.curean@ubbcluj.ro


Dan Curean  activează în peisajul media din România din anul 1990. A început în presa scrisă ca fotoreporter și redactor la săptămânalul NU, iar din 1994 este angajat (până în prezent) la SOCIETATEA ROMANA DE TELEVIZIUNE. Aici lucrează atât în domeniul imaginii, ca  director de imagine,  realizând imaginea multor programe de televiziune de notorietate, cât și în segmentul editorial  ca și producător, realizator (în prezent jurnalist senior ).
Este  autor al mai multor programe de televiziune și filme documentare premiate și  difuzate atât în România cât și internațional.
Se specializează pe producția de film documentar participând la unele  cele mai importante programe de training de film documentar din Europa ( Aristoteles Workshop  2006 și Discovery Campus Masterschool 2008).
Face parte din colectivul de cadre didactice de  la Facultatea de Teatru și Film  din cadrul UBB Cluj încă de la înființare în 2005  și  din grupul de cadre didactice care inițiază programul de  Master de Film documentar –Documentary Filmmaking , în anul 2015.
Doctorat obținut în anul 2012, la Universitatea Babes Bolyai din Cluj-napoca, la scoala Doctorală COMUNICARE- CULTURA, cu tema TEXT ȘI IMAGINE ÎN MASS-MEDIA


Arii și teme de cercetare doctorală

Imaginea discursului  audio-vizual mediatic
  • forme ale  imaginii/ forme de reprezentare ale realitatii;
  • noua identitate a imaginii în societatea informaţională;
  • mecanisme ale percepţiei  vizuale și echivalențele acesteia în procesele filmice. – teoria imaginii și a mijloacelor de captare a imaginii în mișcare;
  • noile forme de expresie  audiovizuale/multisenzoriale;
  • direcții de reconfigurare a cadrului perceptiv audio-vizual.
Limbaj  audio-vizual
  • comunicare și  limbaj audiovizual;
  • componenta psihologică a limbajului audiovizual;
  • dimensiunea temporală/spațială a dispozitivului audiovizual.
Specificul filmului de non-ficțiune
  • „Ecranul global” şi schimbarea referinţelor culturale, rolul și prezența filmului documentar în ecuația comunicațională contemporană;
  • ficțiune și realitate. Delimitari si suprapuneri teoretice;
  • specificul filmului documentar și aspecte metodologice în abordarea creativă a realităţii;
  • aspecte teoretice și practice ale filmului documentar, elemente specifice de reconstrucţie filmică a realităţii;
  • estetica, gramatica și punctuația cinematografică specifica documentarului;
  • estetica și stilistica filmului documentar. Observațional /participativ/reflexiv ori performativ polemici estetice;
  • aspecte deontologice/etice  în practica  filmului de non-ficțiune;
  • umanism/neo-umanismul expresiei documentare.
Bibliografie

Curean, Dan, TEXT ȘI IMAGINE ÎN MASS-MEDIA Contribuții la o semiotică a discursului filmic, Ed. EIKON, 2018

Nichols, Bill, Introduction to Documentary, USA: Indiana University Press, 2001

Wilma de Jong Erik Knudsen Jerry Rothwell Creative Documentary Theory and Practice, 2013 by Routledge, New York

Fiske, John, Hartley J. (2001), Semnele Televiziunii. Ed. Institutul European, Iaşi

 Flichy, Patrice (1999), O istorie a comunicării moderne, Ed. Polirom, 1999

Aumont, Jaques,  Bergala, Alain (2007), Estetica filmului, Ed. Idea Design & Print, Cluj- Napoca

Comentariile sunt închise.