Miklos BACS

Prof. univ. dr. habil.
Miklós BÁCS

miklos.bacs@ubbcluj.ro


Miklós Bács este actor al Teatrului Maghiar de Stat din Cluj și profesor universitar doctor abilitat la Facultatea de Teatru şi Film, Departamentul de Teatru din cadrul Universităţii Babeş Bolyai, Cluj.

A obținut titlul de doctor în domeniul Teatru, cu teza  Conceptul de rol la Luigi Pirandello și Jacob Levi Moreno la Universitatea de Artă Teatrală Tg-Mureș și titlul de doctor abilitat cu teza Dramaturgia actorului – originea și geneza acțiunii în realitatea scenică la Universitatea Babeș-Bolyai, Cluj.

Ca pedagog, este unul din fondatorii şcolii de teatru din Cluj, coordonator a mai multor generaţii de absolvenţi ai secţiei române specializarea actorie (multiplu premiați) şi iniţiatorul în 2004 al festivalului studenţesc Galactoria.

A fost invitat să susţină cursuri de măiestrie la diferite universităţi, dintre care amintim: Academia de Arte, Universitatea Novi Sad, Serbia; Universitatea de Cinematografie Gerasimov (VGIK), Moscova, Federația Rusă; Şcoala Naţională Poloneză de Film, Televiziune şi Teatru Leon Schiller, (PWSFTviT), Lodz, Polonia; Universitatea din Siena, Italia; Universitatea de Artă Tg-Mureș; etc. și a organizat numeroase ateliere în cadrul Facultății de Teatru și Film, UBB Cluj (invitaţi: prof. Robert Cohen, prof. Eli Simon, prof. David Kipper, prof. David Zinder, prof. Judith Peavy, Stephan Perdekamp, Alexandr Ogarjov, prof. Katia Kamotskaya etc.).


Arii și teme de cercetare doctorală
  • Tehnici și metode de cercetare în Teatru și Performance Studies – contextualizareapropriei cercetări
  • Arta actorului din perspectivă antropologică – criterii analitice de evaluare
  • Tendințe contemporane în cercetarea artistică – Practice as research în artelespectacolului
Bibliografie
  1. Austin, J. L. , How to Do Things with Words, Harvard University Press, Cambridge,Massachusetts, 1975
  2. Barba, Eugenio; Nicola, Savarese, Arta secretă a actorului. Dicţionar de antropologie teatrală, traducere din italiană de Vlad Russo, Editura Humanitas, Bucureşti, 2012
  3. Baron, Philippe; Souiller, Didier, L’acteur en son métier, Edition Universitaires de Dijon, Dijon, 1997
  4. Barthes, Roland, The Pleasure of the Text, Hill and Wang, New York, 1975
  5. Barthes, Roland, Text-Image-Text, Hill and Wang, New York, 1977
  6. Benedetti, Jean, The Art of the Actor, Routledge, New York, 2007
  7. Fischer Lichte, Erika, The Semiotics of Theatre, Indiana University Press, 1992
  8. Fischer-Lichte, Erika, Theatre and Performance Studies, editat de Minoua Arjomand și RamonaMosse, tradus în engleză de Minou Arjomand, Routledge, 2014
  9. Jauss, Hans Robert, Toward an Aesthetic of Reception, University of Minnesota Press,Minneapolis, 1982

Comentariile sunt închise.